A családi-, mikró-, és kisvállalkozások túlélése
Ezekben a vállalkozásokban általában van néhány közös vonás:
- a tulajdonos(ok) aktívan részt vesznek a vállalkozás mindennapjaiban,
- akár több szerepkört is betöltenek,
- ritkán formalizáltak a döntéselőkészítési és döntéshozási folyamatok.
A magasabb érzelmi és személyes érdekszint miatt nem igazán lehet formalizált eljárásokkal változtatni a cég működési modelljén, folyamatain. Ez feszültséghez, elhamarkodott döntésekhez vezet, és hosszú távra teheti rossz pályára a cég eredményességét és mindennapi munkakörnyezetét.

Mit lehet tenni? - Mediátor mint az ütköző zóna
A tapasztalatok szerint a mediáció nem csak már kialakult konfliktushelyzetek tud kezelni. Egy mediátor gyakorlatilag egy ütköző szerepét tudja betölteni a gyors változások közepette olyan személyek között, akik az együttműködő kommunikációban előreláthatólag nehézségeik lesznek.
Hogyan működik?
Elsősorban személyesen, de a mai helyzetben akár video chaten egy legalább 3 szereplős megbeszélésre vagy megbeszélések sorozatára kell gondolni, ahol mindenki egy a mediátor által vezetett struktúra keretében elmondhatja
- Hogyan látja a helyzetet;
- Milyen problémája, érdeke, célja stb. van;
- Mit szeretne kihozni a mediált megbeszélésből.
Megfelelő kérdésekkel és egy a helyzethez alkalmazkodó ritmusban nem csak ismert tények, hanem motivációk, sérelmek, vágyak és megoldási lehetőségek jönnek felszínre. Egy nem elfogult segítő a megfelelő időpillanatban átsegítheti a folyamatot a holtpontokon, felszínre hozhatja azt a gondolatmenetet, hogy mi a legjobb vagy legrosszabb alternatívája a közös megoldásnak, az eredményes kommunikációnak.

A viták kialakulása vagy elmélyülése helyett egy megoldáskereső, a résztvevőknek megfelelő, hosszú távú eredmény születhet.